Ontbijt net gegeten en kijk naar het ochtendjournaal. Kijk naar de situatie in de wereld. Mijn ochtendhumeur wordt daardoor niet beter van. Ondanks alle positieve ontwikkelingen, die zich tussen al het geweld door worstelen, is het eigenlijk één grote droefenis.

Kijk naar de gevolgen van de aardbevingen en overstromingen. Kijk naar de gevolgen van al die vluchtelingen, die proberen landen te bereiken waar het leven nog redelijk en veilig is. Kijk naar de gevolgen van dictaturen, oorlog en onderdrukking.

In mijn uiterste verwarring roep ik dan: “De mens is een evolutionaire mislukking!” Kijk dan ook naar mijzelf, ik ben een van die mensen.

Verlaat de keuken en ga met een zucht achter mijn ezel zitten. Sta weer op, loop uiteindelijk een tijdje door mijn appartementje te ijsberen. Buiten is het al een paar dagen een “Indian summer”. Kijk er met er met lege ogen naar.

Doe de deur naar mijn tuintje open en probeer door het inhaleren van de buitenlucht rustig te worden. Het journaal is afgelopen. Schakel het geluid uit.

Mijn boosheid en onrust nemen geleidelijk af. Kruip achter mijn laptop. Ik verdiep mij al een paar jaar in Robotica en Artficial intelligence. Ik volg de colleges, als ik tijd heb, als autodidact aan de Rijks Universiteit Groningen. Ik bekijk de beschrijvingen, lees de verplichte literatuur en als die er niet bij staat probeer ik uit de beschrijving de literatuur erbij te zoeken.

Zittend achter mijn laptop probeer ik zo mijn kennis te vergroten en mijn gedachten te verzetten. Ik vond dat gebied van Robotica en AI al lang erg interessant en besloot, na veel gezoek, dat te gaan volgen bij de RUG.

Een kunstenaar, die kijkt naar dat deel van de wetenschap, is een kunstenaar die tracht zich te conformeren met die ontwikkelingen. Het leert mij ook meer inzicht te verkrijgen in die zich razendsnel ontwikkelende wetenschap.

Kijkend naar mijn verleden en naar mijn toekomst, ook van de mijn omringende wereld, is het uitermate boeiend waar wij heen zullen gaan met al die technologie. Er is nog heel veel onzekerheid daarover. De samenleving moet zeer alert zijn wat de strategie is van onder meer de machtige technologie reuzen, die mede gaan bepalen waar het uiteindelijk naar toe zal gaan.

Ook de politiek moet zeer nauwkeurig blijven kijken naar die ontwikkelingen, anders geven zij een heleboel macht uit handen.

Tussen al de drukte van een kunstenaar, voel ik het toch als een verplichting, om bepaalde ontwikkelingen te blijven volgen. Als ik zie en kijk hoe AI zich met steeds grotere impact ook doordringt in de kunstwereld[i]. Bijvoorbeeld ook in de literatuur en de wetenschap.

Ik kijk naar die verschuivingen met grote zorgen. Ook de vrijheid en de kwaliteit van de informatievoorziening, waarvan de eenduidigheid onder steeds grotere druk komt te staan.

Als kunstenaar zal ik mij toch sterk moeten maken en die veranderingen met open geest op de voet moeten blijven volgen. Kijkend en verbazend, maar ook anticiperend. Dat zal mijn lange termijnstrategie moeten zijn.[ii]

Ik hoop dat ik niet verpletterd zal worden door de druk van al die veranderingen. Dat ik steeds zal moeten blijven kijken naar een continue veranderende wereld, maken mijn ogen moe en vertraagd mijn creativiteit.

Ik keer terug tot mijn eigen wereld waarin creativiteit nog niet is ondergesneeuwd door AI.

Ik omhels mijn ezel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[i] AI and Art by Mark Pol

 

The first question I pose: Do you questioning in any way using AI? That is always a difficult question because Artificial Intelligence has a wide spectrum of applications. If we as artists want to use AI to create art, then you will start a philosophical debate.

A debate that will, may be, split the art world in two camps. One camp that say we will use AI to create something they will call art. And the other say art created by AI is phony. And, of course, most of the artworld is driven by money alone!

As I see it myself: I think that authorship is questionably if I should use AI. AI is driven by mathematical formulas in a digital machine. If I give input into the machine, the machine has no imagination like Humans has. It just creates something following the mathematical model given.

Therefore, you can’t have authorship in anyway using AI-software running in a digital machine. How sophisticated the software will be. And, by the way: transparency is a condition sine qua non. The possibility should be that you will create biased art!

The second question I pose: Should artists embrace or be cautions re: AI technology? Artists in anyway should be cautions using AI technology and let the artists behind as a dummy just feeding the digital machine and afterwards call it beautiful art.

Even if the artist is also an AI-specialist he or she can’t say, ever, that the “Art” produced by a machine is Art. Before we should stick onto a philosophical battle, as I mentioned before, “What is Art exact?”, but there is nowhere a thing called exact Art.

Anyway, we can’t stop these developments. We will have to embrace the possibilities, but we must have to follow these developments very critical.

The third question I pose: How do you copyright your AI work? If something, like in this case, has been generated by a machine driven by mathematical formulas, you can’t demand your copyright.

Unless your mathematics are unique in the scientific world. And the digital machine you use is unique also. If neither of the forementioned possibilities is the case then it won’t give you the right for copyright. We have to be cautious with this approach also!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ii]Another A.I.-Generated Artwork Was Denied Copyright Protection, Adding a New Knot to the Complexities of Creative Ownership

news.artnet.com

 

Jason Allen Théâtre D'opéra Spatial (2022) at the Colorado State Fair.

Earlier this month, the U.S. Copyright Office (USCO) deemed that an A.I.-generated artwork, which won the top prize at the Colorado State Fair last year, was not eligible for copyright protection. 

In its decision, the office ruled that Théâtre d’Opéra Spatial, created by artist Jason Allen, “lacks human authorship” and falls outside the purview of copyright law, which “excludes works produced by non-humans.” Allen, however, has emphasized his hand in the work: using Midjourney, he said, he “entered a series of prompts, adjusted the scene, selected portions to focus on, and dictated the tone of the image.”

This is but the latest blow to A.I. artists seeking copyright protection for their creations.

In February, the USCO granted then withdrew protection for Zarya of the Dawn, a comic book created by Kristina Kashtanova using Midjourney. Computer scientist Stephen Thaler has likewise seen his many copyright claims for his A.I.-generated artwork shot down in the U.S. and other countries. 

That artists might not receive protections for their A.I. works could have serious implications for the growing field of digital art, Thaler told Artnet News in January.